شناسهٔ خبر: 21274 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

افزایش ۱۰۰ درصدی بارش در استان مازندران طی فروردین ۱۳۹۵

باران مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: میزان بارش‌های فروردین ماه سال جاری در استان نسبت به دوره بلندمدت بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی، نوربخش داداشی افزود: در فروردین‌ماه سال جاری به دلیل عبور متناوب سامانه بارشی از روی کشور و همچنین سواحل جنوبی دریای خزر، متوسط بارش در سطح استان مازندران حدود ۹۵ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

وی اظهار داشت: میزان بارش در حدود دوسوم از ۱۵ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشت و بیشترین افزایش در گلوگاه حدود ۳۰۰ درصد و کمترین افزایش در ایستگاه بلده حدود ۴۰ درصد بوده است.

داداشی افزود: هرچند در اولین ماه سال ۹۵، افزایش بارندگی اتفاق افتاد، اما می‌توان به افزایش میانگین دمای هوا هم در این ماه که حدود ۳.۱۲ درجه سلسیوس بوده اشاره کرد که نسبت به دوره بلندمدت حدود ۰.۳ درجه و نسبت به فروردین‌ماه سال ۹۴ حدود ۰.۲ درجه سلسیوس افزایش داشت.

مدیرکل هواشناسی مازندران ادامه داد: به دلیل افزایش بارندگی در فروردین‌ماه ۹۵، متوسط بارندگی هفت ماه اول سال زراعی ۹۵-۹۴ حدود ۵۸۵ میلی‌متر بوده و در مقایسه با مدت مشابه دوره بلندمدت از شش درصد افزایش در شش ماه اول سال زراعی به حدود ۱۶ درصد افزایش رسید.

وی افزود: همچنین نسبت به مدت مشابه سال زراعی ۹۴-۹۳ از سه درصد کاهش به ۹ درصد افزایش رسید، بطوری که تنها در سه ایستگاه بابلسر، بلده و کیاسر از بین ۱۵ ایستگاه‌های هواشناسی سینوپتیک میزان بارش نسبت به نرمال کاهش داشت و بیشترین افزایش نیز در رامسر حدود ۴۸ درصد و بیشترین کاهش در بلده حدود ۱۰ درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: بر اساس آخرین پیش‌بینی فصلی صادره از مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور برای فصل بهار ۹۵، میزان بارش در حد میانگین بلندمدت و همچنین میانگین دمای هوا هم در محدوده نرمال پیش‌بینی‌شده است./

نظر شما